Ik ben mevrouw Van Schijndel en ik ben coach van 14 leerlingen. Een coach leert je om zelf keuzes te maken, doelen te stellen en eigenaarschap te nemen. Ik kijk waar je behoefte aan hebt of waar je tegenaan loopt en help je daarbij. Heb je moeite met plannen? Dan maken we samen een planning die voor jou werkt.
Als coach kijk ik naar jou! Omdat ik Heavenly nu voor het tweede jaar coach, kennen we elkaar heel goed. Ik weet waar haar sterke en zwakke punten liggen. Daardoor kan ik haar goed coachen. Ze weet inmiddels dat ze alles tegen me kan zeggen en ze altijd haar hart bij mij kan luchten.
Heavenly en ik hebben eens in de twee weken een coachgesprek. In het begin van de brugklas spreek je je coach een stuk vaker. Omdat het best spannend is om naar de middelbare school te gaan is het fijn dat er iemand is waar je alles aan kunt vragen. Daar ben ik voor!
Een coachgesprek begint altijd met de vraag: “Hoe gaat het met je?”. Daarna kijken we wat er de komende twee weken op de planning staat. Wat heb je de afgelopen tijd aan succeservaringen gehad? Waar loop je tegenaan? Soms hebben leerlingen er behoefte aan om met een klasgenoot samen in gesprek te gaan. Bijvoorbeeld als ze dezelfde vragen hebben. Dan kan dan ook.
Regelmatig krijg je de keuze om keuzewerktijd-uren in te plannen. Je kiest dan met welke vakken je je normale lesuren wil aanvullen. Als ik zie dat een coachleerling wiskunde lastig vindt, vertel ik tijdens een coachgesprek dat het slim is om keuzewerktijd in te plannen voor wiskunde. Zo geven we de vrijheid wanneer dat kan, maar helpen we wanneer nodig bij het maken van de juiste keuzes. Door je een stukje te begeleiden en samen te kijken naar “Wat past nou echt bij jou?” helpen we jou je zelfstandigheid te vergroten. Dat is niet voor iedereen even makkelijk.
Van elk coachgesprek maak ik een verslag. Je ouders kunnen dit altijd samen met jou bekijken. Ook de LOC-gesprekken (leerling-ouder-coach-gesprekken) worden genoteerd. Zo houden we alles goed bij en maken we je loopbaan inzichtelijk.
Als coach heb ik veel tijd en persoonlijke aandacht voor mijn leerlingen. Het is daarom ook makkelijker om hun leerproces te volgen. Iedere leerling is anders met ieder een eigen leerproces. Dus ook ieder coachgesprek is anders. Echt maatwerk dus.
Dankzij mijn coach voelde ik me meteen thuis op school. Op de basisschool had ik één leraar en nu ineens veel meer. Omdat ik mevrouw Van Schijndel vaak sprak, voelde het meteen vertrouwd. Het is fijn dat ik altijd bij mijn coach terecht kan.
Ik kies vaak voor de vakken die ik lastig vind of waar ik nog hulp bij nodig heb. Als er een toets of opdracht aankomt plan ik keuzewerktijd-uren in voor dat vak, zodat ik nog wat extra uitleg kan krijgen. Natuurlijk kies ik soms voor een vak dat ik ‘gewoon leuk vind’, maar eerst kijk ik naar wat ik nodig heb!
Mijn coach helpt me met veel verschillende dingen. Als ik moeite heb met vakken of als ik vragen heb. Als er op school iets is gebeurd maar ook als er thuis iets is waar ik over wil praten. Ik kan altijd bij mijn coach terecht. Ik heb ook 2 keer per week les van mevrouw Van Schijndel. Dus we spreken elkaar heel vaak!
Vorig jaar wilde ik beter leren plannen. Ik ben daar dit jaar al een stuk beter in geworden. Samen met mevrouw Van Schijndel heb ik gekeken naar hoe ik piekmomenten in het jaar beter aan kan zien komen, zodat ik niet op het laatste moment hoef te stressen. Dit jaar wil ik me meer focussen op biologie. Dat vind ik soms nog lastig.
We hebben drie keer per jaar een ‘leerling-ouder-coachgesprek’. Daarin bespreken we hoe de afgelopen periode is gegaan en wat docenten zeggen over hoe het gaat in de les. Als mijn moeder dan nog een vraag heeft kan ze die gewoon stellen.